maandag 29 oktober 2012

ATELIERROUTE UTRECHT 2012

Hier de link: Atelierroute
Er is onder andere werk van Marijke Volkers te vinden.
(klik op de afbeelding voor een beter leesbare versie).

dinsdag 25 september 2012

CHEF STOELENDANS

















Gisteren viel ik onbedoeld in een Ster blok voor het journaal.
Er kwam een commercial van Tempo Team voorbij.
In het begin was ik getuige van een stoelendans voor personeel.
Tot mijn verbazing herkende ik de Chef stoelendans: Stef!

Hier een link naar de clip!

STOELENDANS

Wel goed opletten in het begin.
De manier van doen herkennen wij.
Het zou zo maar in de Kievitstraat hebben kunnen plaatsvinden.
Leuk!

Ook voor Jumbo werd een clip opgenomen.
Ik begrijp er ook HELEMAAL niets van.

dinsdag 31 juli 2012

DE WANDKLEEDPERIODE

Deze periode was aan het einde van het tweede jaar (1971). Allerlei stofjes, oude sokken en andere rommel, gaasjes, kartonnetjes met plakband op een stuk hout. Ik deed ook iets met knopen en draad op ronde borden en verkocht ze op kunstmarkten.
We hebben ook op de kunstmarkt in Soest gestaan.
Even het randje mooimaken
Elly met tekeningen en ik met wandkleden. Prijzen varieëerden, soms wilden we van de opbrengst op vakantie, maar achteraf waren we ook blij dat we er een fles wijn aan overhielden.
Ik weet nog dat ik tot mijn verbazing een keer heel veel geld kreeg voor één van mijn 'kunststukken'.
Mensen waren er helemaal blij mee en vertelden dat ze het midden in hun woonkamer, boven de kachel, op de schoorsteen zouden hangen. Ik was heel vereerd... mijn werk op zo'n centrale plaats. Jeeeetje, eindelijk begrepen en gewaardeerd en echt van die 'kunstzinnige' mensen, dat kon je wel zien.

Nadat de markt afgelopen was, wilde ik kijken of mijn kunstwerk al op de schoorsteen hing, en hoe dat eruit zou zien.
Ik wist dat die huizen grote ramen hadden en het was niet zover lopen. Maar we moesten wel wachten totdat het donker was, anders zouden ze ons zien en herkennen. Bij het huis aangekomen zag je het inderdaad meteen op de schoorsteen hangen
........ OP Z'N KOP!!
We hebben samen nog een moment overwogen om aan te bellen, naar binnen te stappen, het werk van de wand af te rukken en naar buiten te lopen. Zonder uitleg, want hier waren geen woorden voor!
We hebben nog even in de tuin gestaan, nog wat andere drastische maatregelen overwogen en na en onbedaarlijke lachbui besloten het zo te laten. Want dat gevoel niet begrepen te worden, daar was eigenlijk heel goed mee te leven.
(Wilma)


vrijdag 29 juni 2012

ALL ABOUT TRENDS

Nimeto Seminar 2012 - All About Trends
Een inspirerend lifestyle en design seminar
28 juni 2012, 14.00 – 17.00 uur

Na bijna 40 jaar besloot ik weer eens een bezoek aan de NIMETO te brengen.
Dit (derde) seminar leek mij een goede gelegenheid.

Vooruitdenken, vernieuwen, verrassen.
In de creatieve industrie en de door Nimeto Utrecht bediende werkvelden gaat het meer dan ooit om trends:
Trendwatching, trendforecasting
en als het even kan:
trendsetting.
Een actueel thema.
Een mooi thema. Een inspirerend thema.

Ik wilde wel eens kennis maken met 'Upcoming Talent' en 'vooraanstaande en bevlogen stylisten en trendwatchers' en hun visie op lifestyle en design in de dagelijkse praktijk.

De treinreis van Amsterdam naar Utrecht ging als gepland.
Het stationsgebied van Utrecht is, zoals gebruikelijk, weer een enorme bende, bijna te vergelijken met de sloop van de stationswijk eind jaren zestig, toen wij er dagelijks kwamen.
Knap dat een gemeente zo stug kan volhouden aan lelijkheid en chaos.


Het NIMETO gebouw aan de Smijerslaan was flink uitgebreid, er zijn hele stukken aangebouwd, ik herkende het bijna niet meer. 
Het was druk, de ontvangst was hartelijk met een drankje en zelfs taart.
Toen ik de andere deelnemers nader bekeek, in de hoop dat ik iemand zou herkennen, gebeurde dat niet. Ik was duidelijk één van de oudere bezoekers en enig in zijn soort.
Om twee uur opende de voorzitter van het College van Bestuur Hans Verschoor het seminar.
Hij introduceerde de gids voor de middag; Ruud Kuijer, beeldhouwer, (bekend van zijn Waterwerken langs het Amsterdam-Rijn kanaal) en één dag in de week docent op de Nimeto.
Hier zijn webpagina.

"Ik ben een zeef die dingen filtert"
Daarna was het de beurt aan Milou Ket, een trendwatcher die voor bedrijven onderzoek doet en advies geeft over zaken die in de nabije toekomst zullen gaan plaatsvinden. Ook maakt ze een serie boeken die dienen als inspiratie voor bedrijven die bijvoorbeeld gordijnstoffen en andere interieurzaken ontwerpen en produceren. Zelf vond ik haar kleurkaarten als gids voor komende ontwikkelingen in mode en interieur fraai. Haar werkwijze is: veel reizen, indrukken opdoen, veel tijdschriften doornemen, dingen die haar opvallen rubriceren, en na voldoende materialen verzameld te hebben een aantal moodboards maken, waar dan een aantal boeken van gepubliceerd worden.
Kijk eens op haar website voor meer informatie.

Irene Westerbeek, een jonge hond die de blog The Cool Collector opgezet heeft was de volgende spreker.

The Cool Collector

In 2010 afgestudeerd aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam en nu al gespecialiseerd in Forecasting en Creative Marketing. In tegenstelling tot Milou Ket werkt zij digitaal. Irene is de stem van de twintigers, essentieël voor veel bedrijven. Voor een kabelaar onderzocht ze het gegeven dat in de nabije toekomst al het glas om ons heen, wat minimaal 4 mm dik is een beeldscherm is. Geen zonwering meer nodig, bij het opstaan trekt het glas automatisch een grijs filter weg. In de badkamer kan je, wanneer je er niet te florissant uitziet, je spiegelbeeld met een paar vegen aangenaam bij photoshoppen. De kabelaar werd er wat zenuwachtig van: "hoe krijgen we in vredesnaam de wifi naar de koelkast", natuurlijk ook een belangrijk onderdeel van het leven.
In haar presentatie stipte ze ondermeer een restaurant in London aan INAMO waar je aan een zgn. e-table je bestelling door kan geven, de tafelbedekking aan kan passen, een spelletje spelen, nagaan hoever het met je eten in de keuken staat, en na afloop een taxi bestellen.
Klik vooral de filmpjes eens aan, je geloofd je ogen niet.
De volgende keer in London  ga ik er zeker heen.



Frans van Oostrom (stagecoördinator voor Nimeto) gaf een verhandeling over het project ‘Stagebegeleiding en social media’.
De afgelopen twee jaar is er binnen Nimeto Utrecht geëxperimenteerd met het inzetten van social media tijdens stagebegeleiding. Tijdens het project schrijft een aantal leerlingen in plaats van een stageverslag een online webblog. Dit webblog is afgeschermd en alleen toegankelijk voor de docent en praktijkbegeleider. Hierdoor kan dagelijkse feedback worden gegeven en het proces van begeleiding en beoordeling verbeterd en versneld worden.
Wat ik ervan begreep is dat het een efficiënte manier van stagebegeleiding is. Alleen de afscherming is nog niet optimaal. Na wat googelen kon ik een aantal weblogs gewoon bekijken.

Hieronder een soortgelijke presentatie van Frans op Kennisnet.

Praktijkervaringen met ict: bekijk de pitch

Als laatste kwamen er twee ex-studenten aan het woord, die iets vertelden over hun huidige aktiviteiten.

Bij het verlaten van de presentatieruimte kreeg iedere deeldemer de bekende goody bag met daarin twee NIMETO jaarboeken 2011-2012, waarin alle 4e jaars zich konden presenteren. Het zijn mooie kijk- en informatieboeken en laten zien dat er werk van hoge kwaliteit is afgeleverd. Het viel wel op dat het aantal vrouwelijke leerlingen veel groter is als in onze jaren het geval was.
Toen werd het tijd voor het bezichtigen van het werk van acht geselecteerde leerlingen, waar mij vooral het buizen alfabet van Laura Bos van de opleiding Ruimtelijke Presentatie en Communicatie (RPC) opviel. Typografisch helemaal in orde, al is een mogelijke toepassing natuurlijk wel beperkt.
Ook de fluoriserende sleutelgatring vond ik echt een uitvinding. Voor 1.99 euro nooit meer zoeken naar het sleutelgat 's avonds.

Tijdens de afsluitende "Meet & Greet" (ja die was er ook) had ik nog een kort gesprek met Hans Verschoor over een eventuele reunie voor oud-leerlingen. Ik wilde weten of wij iets onder de NIMETO vlag konden organiseren. Hij stelde voor dat er een concept gemaakt wordt en dat dat dan nader bekeken kan worden. Voor onze lichting is het volgend jaar 40 jaar geleden dat wij afzwaaiden, misschien een aanleiding om dat te vieren.
Voor mijzelf is het interessant om na te gaan met welke gedachten wij de school verlieten, en wat er uiteindelijk van onze ideeën terechtgekomen is, nu velen van ons aan het eind van hun werkzame leven zijn gekomen. Ik weet het, veel van jullie zien dat nog niet onder ogen, maar nu kunnen we het nog aan elkaar doorgeven. Over een jaar of 10 is dat alweer een stuk lastiger.

Al met al vond ik het een inspirerende middag.
Proficiat.

(Gerard)

maandag 21 mei 2012

EEN LEUK BEGIN

Voordat de les begon lieten we wel eens zo'n ta-ta-ta-taaaaa-tune horen, alsof we aan een circusprogramma zouden beginnen.
We gebaarden dan: daaaaar komt ie!!
Stef vroeg even het kolbertje van 'meester' te leen (Van Veen deed daar aan mee).
Stef gaf een kleine voorstelling, een goocheltruc bijvoorbeeld, waarbij hij een sinaasappel uit zijn mouw toverde.
Wij applaudiseerden dan hevig, en daarna begonnen we met de les.
Dat was in de periode dat velen van ons besloten geen etaleur te worden, maar wat we wel zouden worden wisten we ook nog niet.
We zochten daarom naar naar alternatieve  'voorstellingen'.
Spreekbeurten vonden we ook heel leuk om te doen.
Ook dan leenden we het kolbert van de meester en verzonnen we mooie verhalen om voor de klas te vertellen.
We maakten om de haverklap klassefoto's, om de les vrolijk te beginnen, meestal werden die gemaakt door Ruud Spall.

Hieronder een voorbeeld, gemaakt in de kantine aan de Kievitstraat.

Te zien zijn onder meer: Rene Verbruggen, Rinus Schrauwen, Frans van Riel,  Peter Walhout, Bert Thomassen, Dick Helsloot, Wilma Smit en Gerard den Toonder.
De foto moet op een woensdag gemaakt zijn, omdat we dan onze witte jassen droegen tijdens de lessen etaleren of decoreren.

dinsdag 10 april 2012

GEBOUW KIEVITSTRAAT

Twee foto's van het oude schoolgebouw aan de Kievitstraat, bijzonder omdat ik nog nergens andere foto's heb kunnen vinden. Zelfs in het archief van de gemeente Utrecht is geen enkele afbeelding beschikbaar. Er zijn wel een aantal opnames gemaakt van de rotonde, aan het begin van de Kievitstraat, met de bakkerswinkel op de hoek (nu een huisartsenpost). Van het eerste gedeelte van de straat is tot op heden nog niets opgedoken.




woensdag 14 maart 2012

NIMETO: 90 jaar














Nimeto Utrecht viert in 2012 haar 90-jarig jubileum.

Info hier

Scroll naar beneden, dan kan je foto's van de VIP bijeenkomst bekijken.
Onder andere deze van de heer Heying.





























Er zijn helaas nog geen activiteiten voor de krasse knarren uit de eerste jaren van de afdeling etaleren gepland.

Verder staat rechtsboven op de beginpagina, vlak boven het Facebook logo, een link 'Alumni' staan.
Wanneer je hierop klikt, kan je je aanmelden als oud leerling van de NIMETO.
Misschien een idee om dat te doen. Ik heb niet kunnen vinden of de lijst via internet te bekijken is. Dat lijkt mij toch wel een vereiste, in ieder geval heb ik mijzelf aangemeld.

(Gerard)