maandag 6 juli 2009

DE TIJD VAN "HET GEDICHT"

WILMA:

Soms belde Stef bij mij thuis aan, bestelde bij mijn moeder een kopje óverhééerlijke koffie, en gaf vervolgens een voordracht van een gedicht, pakte de gitaar en speelde even ‘de blues’ en daarna ging hij weer op de fiets naar huis. ....
Dág mevrouw Smit, moeder van Wilmettes... mijn moeder (87) weet dit nog.
In tegenstelling tot mijn vader vond zij ons helemaal niet ... pas op, kijk uit.., ze lacht er nog steeds om.

Ik vond dit ‘juweeltje’ over de rommelmarkt, die bezochten wij vaak, meestal onder schooltijd.
























































Met Stef, (Steven) deelde ik naast de school, onze woonplaats, tevens de bank in de boemeltrein Soest-Utrecht.
En er was nog een overeenkomst: onze ouders.
Wat waren dié streng en helemaal uit de tijd!
Nou, de moeders, die vielen wel mee: koken, wassen, schoenen poetsen.., dat deden ze goed, maar onze beide vaders.., die waren zuur.
’Jongens en meisjes niet onder één dak, want anders...’.
Mijn vader had ook een mooie....’pas op met die feestjes.., jullie feesten véél te vaak..., dat worden straks orgieën.., seksorgieën’
Pas op, kijk uit.., zure opvattingen vonden we dat.
Al wandelend en pratend in de prachtige Soester Duinen hebben Stef en ik besloten dat we onze ouders maar net zo moesten gaan behandelen als in hun uitzichtloze meningen.
Stef besloot mijn vader voortaan per brief om gunsten te vragen.
Zo vroeg hij eens per brief of ik met hem uit mocht gaan en hoe laat hij mij dan weer thuis moest brengen.
Mijn vaders' reactie: ’doe maar een uur of half elf...’.
Stef hévig verontwaardigd: “meneerrrrrr Smit, dat is veeeeeel te vroeg en niet meer van deze tijd... op deze manier blíjft uw dochter haar hele leven een muurbloempje... en dat is dan úw schuld!

In de doos... jawel ik heb nog een briefje gevonden...
21 december, 10.45 uur, afzender Stef v.d. Eynden jr.
























Dinsdag 18 augustus 1970

“ Hééééé, jouw schoenen zijn gepoetst!!!!”
“Ja, dat heeft mijn moeder gedaan”
“........poetst jouw moeder jouw schoenen?”
“......mijn moeder is mijn slaaf!”
“...schop je haar weleens?”

Vakantie voorbij ..., 
Ik ben weer op school.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten