dinsdag 18 augustus 2009

PROSPECTUS 1969

De Nationale Etaleursschool geeft de eerste all-round opleiding voor etaleur in Nederland. 
Deze scholing was tot nu toe slechts mogelijk door opleiding in het bedrijf en/of cursussen.
Omdat steeds hogere eisen worden gesteld aan de etaleur en de decorateur, op wiens schouders in toenemende mate een belangrijk deel van de verkoop bevorderende taak van het winkelbedrijf of onderneming komt te liggen, was tot op heden het gemis aan een gespecialiseerde vakopleiding etaleur-decorateur pijnlijk voelbaar. 

In diverse Europese landen heeft men de noodzaak van deze vakopleiding reeds lang ingezien en gezorgd voor een voldoende aantal scholings mogelijkheden. 
Door samenwerking tussen het Genootschap ter Bevordering van de Etalagekunst, de Leidsche Onderwijs instellingen, de Koninklijke Nederlandse Middenstandsbond en de Landelijke Raad voor het Grootwinkelbedrijf is de opleiding voor etaleurs aan de Nationale Etaleursschool tot stand gekomen. 
Gezien de ontwikkeling van de organisatie van het onderwijs in Nederland werd voor de huisvesting van de Etaleursschool samenwerking gezocht met de Nationale Schildersschool te Utrecht. 

De Nationale Etaleursschool is echter geheel zelfstandig t.a.v. de inrichting van haar onderwijs.






























Nu kan door middel van deze all-round opleiding tot gediplomeerd etaleur-decorateur voldaan worden aan de moderne eisen van verkoopbevordering, daar de van deze Nationale Etaleursschool te Utrecht afgestudeerden als volwaardige, tot in de laatste technieken geschoolde vakmensen hun plaats in winkelbedrijf en onderneming ten volle waard zijn. 
Het aantal vakantiedagen bedraagt 60 schooldagen, die worden verdeeld over een herfstvakantie, een kerstvakantie, een paasvakantie, een pinkstervakantie en een zomervakantie. 
In verband met de zomervakantie eindigt een cursusjaar omstreeks 1 juli en vangt een nieuwe cursus medio augustus wederom aan. 

EISEN VAN TOELATING
Tot de eerste klas kunnen, na een toelatingsonderzoek worden toegelaten: zij die bij de aanvang van de cursus de leeftijd van 15 jaar hebben bereikt en tenminste: 
a. in het bezit zijn van een einddiploma lager nijverheidsonderwijs voor jongens of meisjes, of 
b. drie klassen ulo/mavo met voldoende resultaten hebben gevolgd, of 
c. het diploma van de lagere detailhandelsschool bezitten, of
 d. een met a., b. of c. overeenkomende opleiding hebben gevolgd.






















Het toelatingsonderzoek zal erop gericht zijn te ontdekken of bij de kandidaat de volgende eigenschappen in aanleg aanwezig zijn: fantasie, kleurgevoel, handvaardigheid en enig tekentalent. Aanmelding voor de cursus, aanvangende op 18 augustus 1969, dient te geschieden door inzending van het aanmeldingsformulier. 
Ook degenen, die nog examen moeten afleggen voor het verkrijgen van een diploma of getuigschrift, wat voor toelating is vereist, dienen voor de sluitingsdatum het aanmeldings formulier in te zenden. 
De aanmelding sluit op vrijdag, 30 mei 1969. 
Alle na deze datum ontvangen aanmeldingsformulieren worden niet meer in behandeling genomen. 
Het toelatingsexamen zal worden afgenomen op vrijdag, 6 juni 1969. 
Alle kandidaten, die tijdig hun aanmeldingsformulier hebben ingezonden, ontvangen een schriftelijke oproep.















Het toelatingsexamen omvat onderstaande vakken: Maatschappijleer; Nederlandse taal; Duitse taal; Engelse taal; Wiskunde; Esthetica-kleurenleer; beroepsgericht onderzoek; Tekenen. 
De uitslag wordt direct na afloop van het toelatingsexamen aan de deelnemende kandidaten bekend gemaakt. 

CONTACTDAG 
 Jaarlijks in de maand mei wordt er voor adspirant-leerlingen een contactdag gehouden. Reeds aangemelde leerlingen ontvangen hierover persoonlijk berich. Belangstellenden kunnen dan alle inlichtingen ever de etaleursopleiding verkrijgen en het schoolgebouw bezichtigen. 

OUDERDAG
Voor de ouders/opvoeders wordt in de maand januari een ouderdag gehouden, teneinde de studieresultaten met directie en/of docenten te bespreken. De ouders/opvoeders worden hiertoe schriftelijk uitgenodigd.

HOOFDELIJKE OMSLAGEN 
Per leerjaar worden o.a de kosten voor excursies, schoolvereniging, verzekering, schoolfonds, stencils, bibliotheek e.d. per leerling hoofdelijk omgeslagen. Voor het eerste leerjaar zal deze hoofdelijke omslag per leerling naar schatting ongeveer fl. 100,- bedragen, voor de hogere leerjaren kan dit bedrag hoger zijn. 

AANSCHAF BOEKEN EN LEERMIDDELEN
Na afloop van het toelatingsexamen ontvangen de toegelaten leerlingen de boeken- en leermiddelen lijst, benodigd voor het eerste leerjaar. 
De aanschaf kosten voor boeken, gereedschappen, leermiddelen, werkkleding, sportkleding e.d. bedragen voor het eerste leerjaar +/- fl. 350,-. 

EINDDIPLOMA
Nadat de leerling het volledige onderwijs heeft gevolgd en een voldoende examen heeft afgelegd, wordt hem/haar een getuigschrift verstrekt. Het eindexamen wordt afgenomen onder toezicht van gecommitteerden, die hiertoe door de Ministers van Onderwijs en Wetenschappen en Economische zaken zijn aangewezen. 

LESSEN
Maatschappijleer,  Nederlands,  Duits,  Engels,  Wiskunde,  Esthetica ,Lichamelijke oefening,  Studiebegeleiding,   Bedrijfseconomische vakken: Boekhouden,  Bedrijfseconomie,  Reclame- en Etaleerkunde,  Verkoopbevordering,   Kleurenleer,  Natuur-en Scheikunde,  Technologie,  Scheikunde prakticum,  Technologisch onderzoek,   Tekenvakken: Hand-en Decoratief tekenen,  Ontwerpen,  Projectie en perspectief,   Praktische vakken: Decoreren,  Etaleren

























Het eerste leerjaar wordt gesplitst in een A en een B afdeling
A afdeling In deze afdeling worden de leerlingen met een overwegend theoretische vooropleiding geplaatst. Dit zijn o.a. ulo/mavo-en hbs/havo leerlingen. Gedurende dit jaar ontvangen deze leerlingen meer praktisch gericht onderwijs.
B afdeling In deze afdeling worden de leerlingen met een overwegend praktische vooropleiding geplaatst. Gedurende dit jaar ontvangen deze leerlingen meer theoretisch gericht onderwijs. Tijdens de lessen scheikunde practicum, technologisch onderzoek, decoreren en etaleren worden de klassen in 2 groepen gesplitst.

HET PRAKTIJKJAAR (3e LEERJAAR) 
 Het praktijkjaar is een wezenlijk deel van de opleiding en moet niet worden verward met de in de doelstelling genoemde voortgezette opleiding in het bedrijf. Gedurende dit jaar krijgt de praktikant zijn eerste confrontatie met het bedrijfsleven in de praktijk.
De bedoeling van het praktijkjaar is: - bij de praktikant een binding te doen ontstaan tussen de schoolse kennis en praktische uitvoering in winkelbedrijven. Hij kan trachten in praktijk te brengen hetgeen op school geleerd is. - de praktikant in het belang van een uiteindelijke beroepskeuze in staat te stellen een aantal bedrijven te vergelijken naar hun grootte, werkwijze en branche. - de praktikant begrip te doen krijgen voor arbeidstoestanden en menselijke relaties in het bedrijf. Het praktijkjaar omvat voor elke praktikant 40 werkweken verdeeld in bij voorkeur drie stages, die elk in een ander winkelbedrijf worden doorgebracht. In grotere bedrijven kan worden toegestaan dat de praktikant meer dan één stage doorbrengt. 

Rapporten De praktikant moet gedurende het praktijkjaar tien rapporten, handelende over perioden van 4 weken, bij de school inleveren. Deze rapporten moeten een overzicht geven van de verrichte werkzaamheden en een met schetsen, tekeningen en/of foto's verduidelijkt verslag bevatten over een bestudeerd onderwerp uit de praktijk, één en ander in overleg met de contactleraar. Deze rapporten worden door een functionaris van het betreffende bedrijf nagezien en afgetekend, om te voorkomen dat niet voor de buitenwereld bestemde inlichtingen het bedrijf verlaten. Ze dienen tevens ter controle van het gedane werk en worden samengevoegd tot een z.g.n. praktijkboek.
Naast specifieke etalage- en decoratiewerkzaamheden krijgt de praktikant ook opdrachten uit te voeren van meer theoretische aard, waarbij onderzoeken moeten worden verricht en berekeningen gemaakt. 

Contactleraar Deze behartigt het contact tussen werkgever, praktikant en school. Hij bezoekt de praktikant regelmatig in het bedrijf en ziet er op toe dat de juiste instelling t.o.v. het werk bij hem aanwezig is. Anderzijds is zijn taak erop te letten, dat aan de praktikant die werkzaamheden worden opgedragen waarmee zijn vorming gediend is. Het is gewenst dat in het bedrijf iemand als mentor van de praktikant optreedt om hem te leiden en zijn belangen te behartigen. Eén dag per veertien dagen komen de praktikanten op school bijeen om onder leiding van de contactleraar ervaringen uit te wisselen, de stage-rapporten te bespreken en door aanvullende lessen de kennis verder uit te breiden. Het bedrijf geeft aan het einde van iedere stage een beoordeling van de praktikant aan de directeur van de school. Deze beoordeling is vertrouwelijk en alleen bestemd voor directeur en leraren. 

BESTUUR:
W. van Krimpen te Hilversum, voorzitter Q. Hoogeweg te Amstelveen, secretaris P. Wassink Jzn. te Nijkerk, penningmeester
Bestuursleden, speciaal belast met de etaleursopleiding: A.J. van Haasteren te Voorschoten J.H.Hulsman te Rotterdam G. Beran, Ontwerper en adjunct-directeur Kon. Begeer te Voorschoten. A. Feer, Binnenhuisarchitect en Hoofd afd. Winkelinrichting C.H.V. Hobo te Rotterdam. A. Ficker, Afgevaardigde hoofdbestuur G.B.E. Etaleur Vroom en Dreesmann te Leiden. L.R. Hoogcarspel, Chef Reclameafdeling N.V. Tornado te Dordrecht. J.A. van Reeken Hoofd Centrale Inrichtingdienst Peek en Cloppenburg te Rijswijk. C.G. Vlasblom, Chefetaleur en chef afdeling planningen, bouw en installatie Gerzon te Amsterdam. G.J.M. de Wolf Chef- etalage Vroom en Dreesmann te Den Haag.




















DIRECTIE: C. van der Zee, Utrecht, directeur. H.J.J. Verbeek, Utrecht, adjunct-directeur.  

DOCENTEN ETALEREN:] A. Sieders te Gouda Decoreren, etaleren en tekenen
J. Stam te Laren, N-H Decoreren, etaleren, reclame-en etaleerkunde, technologie en verkoopbevordering.

(Dit jaar veertig jaar geleden, hebben we allemaal de prospectus bestudeerd en aan de hand daarvan besloten om onszelf op te geven. 
Bovenstaande tekst is slechts een gedeelte van het 16 pagina's tellende, gestencilde boekwerkje. "Arme school", concludeerde Ruud Spall toe hij mij onlangs de scans stuurde).

1 opmerking:

  1. Bij toeval kom ik op jullie site! Ik ben Vincent Wouters en was leerling in deze periode. Ik ben nu 62 jaar en zou het leuk vinden nog eens in contact te komen met leraren en leerlingen uit die tijd. Ik ben altijd creatief door blijven leven en maak nu producten die ten bate voor Unicef zijn. Mijn email adres is: v.wouters@vh-projects.com en de website is: www.vh-projects.com. Hopelijk spoedig een reactie. vr, gr, Vincent

    BeantwoordenVerwijderen